Alle ved, at regelmæssig motion er sundt. Men nogle gange er det bare svært at finde tid eller motivation til at komme ud og gøre det. Det er her, at cykling kommer ind i billedet. Der er nemlig en ekstrem lav barriere ved at skulle op på cyklen, når man sammenligner med andre motionsformer, som kræver specialudstyr og omklædning. Du kan starte med at tage cyklen, når du skal til og fra arbejde eller næste gang, du skal ud og handle ind. Blot 30 minutters cykling om dagen kan have nogle store fordele for dit helbred. Du får bl.a.:

Forbedret kondition

Cykling er en fantastisk måde at få dit hjerte og dine lunger i gang på. Selv en kort 10-minutters cykeltur kan have fordele. Og jo mere du cykler, jo bedre er det for dig. Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 minutters fysisk aktivitet dagligt for alle voksne danskere, og det hjælper cyklen dig hurtigt med at opnå.

Vægttab

Hvis du ønsker at tabe dig, er cykling en god måde at gøre det på. Det er en aktivitet, der effektivt forbrænder kalorier uden unødig påvirkning af kroppen, og som kan udføres i dit eget tempo. Hvis du cykler i 30 minutter hver dag, kan du forvente at tabe dig ca. 1 kg om måneden. Hvis det altså er den eneste ændring du foretager dig i din hverdag. Men motion har det med at avle mere motion, og hvis du kombinerer en aktiv livsstil med en sundere diæt, så vil du hurtigt opleve, at det ikke er så svært at tabe dig, som du måske har gået op troet.

Forbedret hjertesundhed

Cykling er en fantastisk cardio-træning, hvilket grundlæggende betyder, at det er godt for dit hjertesundhed. Hvis du døjer med forhøjet blodtryk, så kan cardio-træning hjælpe med at bringe det ned. Faktisk har undersøgelser vist, at blot to timers cykling om ugen kan reducere din risiko for hjertekarsygdomme med helt op til 50%.

Øget lungekapacitet

Cykling styrker også dine lunger og kan være med til at forbedre din vejrtrækning. Det skyldes, at når du cykler, indtager du mere ilt, end når du hviler og er inaktiv. Med tiden kan dette føre til en forøgelse af din lungekapacitet, da kroppen selv justerer sig til de udfordringer, du byder den.

Reduceret stressniveau

Du har måske hørt, at motion kan hjælpe med at reducere stressniveauet hos mennesker. Men hvad du måske ikke ved, er, at cykling er særlig godt til dette. Det skyldes, at det hjælper med at frigive endorfiner, som har humørfremmende egenskaber. Så hvis du føler dig stresset, så hop i sadlen og tag en tur ud i det fri. Motion er en virkelig god makker, når stress og depression banker på døren.

Stærkere muskler

Cykling er en god måde at opbygge og tone dine benmuskler på. Især lægge og lår opnår en tydelig øget muskelmasse, når du cykler regelmæssigt. Efterhånden som du bliver stærkere, vil du kunne køre hurtigere og længere, som igen vil give dig endnu flere muskler at tære på. Det er altså en stor positiv cyklus, som kan starte med bare 30 minutters daglig cykling.

Bedre mental sundhed

Ud over de endorfiner, der frigives, når du cykler, kan det at være ude i den friske luft også bidrage til at forbedre dit mentale helbred ved at reducere stressniveauet og øge følelsen af lykke og velvære i kroppen. Hvis du kæmper med noget rent psykisk, kan en hurtigt cykeltur altså være en god måde at hjælpe dig med at håndtere din tilstand på.

Som du nok kan se, er der mange gode grunde til at begynde at cykle lidt mere end du måske gør i dag. Blot 30 minutters cykling hver dag kan have nogle store fordele for både dit fysiske og mentale helbred. Og barrieren er altså ganske lav – du kan sagtens bruge den havelåge, du har holdende ude i garagen, når du skal i gang. En bedre cykel får du først brug for, når vanen er etableret og du får brug for – eller mod på – at tilbagelægge større distancer på to hjul. Hvis du er på jagt efter en billig cykel for at komme i gang, så kig f.eks. forbi bikeland.dk, hvor der er mange billige cykler på tilbud. Bare husk, at godt udstyr ikke er ensbetydende med at du får det brugt, så se at kom i gang med at køre på din nuværende cykel inden du går på jagt efter det nyeste nye.